Kungen 50 år på tronen

Kung Carl XVI Gustaf har suttit på tronen i 50 år. Jubiléet uppmärksammades den 10 september då forskare vid Stockholms universitet tillsammans med skådespelare från Dramaten belyste olika aspekter av forskning om monarkin i en föreställning på Cirkus i Stockholm.

Projektet är finansierat av Områdesnämnden för humanvetenskap vid Stockholms universitet.

– Vi tyckte att projektet var kul och relevant och ett utmärkt sätt för SU att kommunicera forskning till en bredare allmänhet. Monarkin är starkt kopplad till frågor om demokrati, jämlikhet, normer och makt. 50-årsjubileet erbjuder ett unikt tillfälle för samverkan och spridning av forskningsresultat om ett ämne som intresserar många människor, säger Jessika van der Sluijs, dekanus för Juridiska fakulteten och ledamot i Områdesnämnden.

I filmen medverkar forskare från Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Historiska institutionen, Statsvetenskapliga institutionen och Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap samt två skådespelare från Dramaten.

Föreställningen ägde rum inom ramen för samverkansavtalet mellan Stockholms universitet och Dramaten och är delvis finansierad av Områdesnämnden för humanvetenskap.

Medverkande skådespelare från Dramaten:
Ellen Jelinek och Tanja Lorentzon

Forskare problematiserar monarkin på scen