Letterstedtska översättarpriset till Axel Englund

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Axel Englund, professor i litteraturvetenskap, som prisas av Vetenskapsakademien för sin översättning av franska dikter.

Axel Englund
Axel Englund. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Letterstedtska priset för översättningar 2023 är ett pris på 40 000 kronor. Axel Engund får det för sin översättning av dikter av den franske poeten Stéphane Mallarmé. Boken gavs ut 2022 på Ellerströms förlag och innehåller Mallarmés enda diktsamling Poésies (Dikter) i sin helhet samt dikten Un coup de Dés jamais n’abolira le Hasard (Ett tärningskast kan aldrig upphäva slumpen) på både franska och svenska.

Läs mer på Kungl. Vetenskapsakademiens hemsida

Om Axel Englund

Axel Englund är professor i litteraturvetenskap vid vid Institutionen för kultur och estetik. Hans forskning kretsar kring relationer mellan ord och ton, i synnerhet från modernismen och framåt. Opera, musikanknuten lyrik och prosaskildringar av musicerande tillhör några av hans specialintressen.

Axel Englund undervisar om litteraturtolkning och modernistisk poesi och är samordnare för Humanistiska fakultetens masterprogram i litteraturvetenskap.

Mer om hans forskning