Ny avhandling om dans

Ingrid Redbark Wallander har disputerat i teatervetenskap vid Stockholms universitet med en doktorsavhandling om hur scenisk dans i Sverige blev modern mellan 1930 och 1960.

Flera tidningsurklipp om dans från 1930-1960-talen

Boken har titeln När dansen blev modern: Framväxt, formering och förändring av ett svenskt konstområde 1930-1960.

Perioden karakteriseras av förändringar där relationen mellan modernitet och tradition var närvarande. I den etablerade danshistorieskrivningen brukar relationen presenteras som estetiska brott mot tidigare traditioner. Det moderna blir då förknippat med en enskild genre.

I avhandlingen undersöks i stället de mekanismer som samverkade för att en viss genre och estetik kunde växa fram. Genom ett kulturteoretiskt och historiografiskt perspektiv studeras hur dans, som yrke och estetik, tog form. Processerna sätts i relation till det framväxande folkhemmets skilda samhällsförändringar och kulturpolitiska idéer samt dansområdets synsätt och offentliga debatter. Det handlar om hur dansare, koreografer och pedagoger organiserades och professionaliserades samt om hur estetiska diskurser om dans artikulerades och estetiska uttryck gestaltades i föreställningar.

Ingrid Redbark Wallander
Ingrid Redbark Wallander. Foto: Privat

Dansområdets framväxt, formering och förändring ses i avhandlingen som en form av sammanvävning, motsättning, gränsöverskridning och gränsdragning. Relationen mellan till synes motsatta positioner – nytt/gammalt, klassiskt/modernt – betraktas som signifikativa uttryck för det moderna.

Avhandlingen i Digitala Vetenskapliga Arkivet

Mer om Ingrid Redbark Wallander

Opponent vid disputationen var Karen Arnfred Vedel, docent i teatervetenskap vid Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Köpenhamns universitet.

I betygsnämnden satt Astrid von Rosen, professor i konst- och bildvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet, Petri Hoppu, docent i musikvetenskap vid Oulu University of Applied Sciences, Finland, Magnus Tessing-Schneider, docent i teatervetenskap vid Aarhus Universitet och Petra Dotlacilová, fil.dr i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Ordförande var Tiina Rosenberg, professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Handledare har varit Lena Hammergren, professor emerita i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.