Nya sidor av Maria Sandel

Nu kommer en bok om Maria Sandel – den första svenska författaren som skildrade stadens arbetare. Litteraturvetaren Per-Olof Mattsson vill här omvärdera centrala delar av hennes författarskap.

Maria Sandel
Maria Sandel. Fotograf: okänd

Maria Sandel (1870–1927) var den första svenska författaren som skildrade Stockholms arbetare. Hennes pionjärinsats har länge skymts av manliga författare och hon har bara beskrivits som den första kvinnliga arbetarförfattaren. Boken Maria Sandels litterära landskap studerar hennes plats i svensk litteraturhistoria, dikterna, hennes plats i den arbetralitterära traditionen, den geografiska hemvisten på Kungsholmen. Hennes gestaltning av fabriksflickor sätts in i ett bredare sammanhng liksom hennes skildringar av slum och misär. Avslutningsvis studeras hennes syn på skötsamhet och moral i romanerna. Boken betonar hennes starka band till Hjalmar Branting och socialdemokratin.

Finns att läsa online

Boken ges ut av Maria Sandelsällskapet och finns att läsa i fulltext i Digitala Vetenskapliga Arkivet:

Läs den här

Per-Olof Mattsson

Om Per-Olof Mattsson

Per-Olof Mattsson är docent i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar om svensk arbetarlitteratur, urban modernitet och modernism under mellankrigstiden.