Om Albert Ranfts fantastiska karriär

I ett kapitel i den nyutkomna boken Urban Popular Culture and Entertainment (Routledge) skildrar Rikard Hoogland, teatervetare vid Stockholms universitet, teaterägaren Albert Ranfts enorma karriär.

Pjäsen Glada Änkan på Oscarsteatern i Stockholm 1907
Glada Änkan på Oscarsteatern i Stockholm 1907 akt 3, foto Sven Wulf, Musikverket.

I artikeln visar Rikard Hoogland hur Albert Ranft baserade sin karriär både på hög- och populärkultur, samt använde sina internationella kontakter och teaterinnovationer för att ständigt ha det senaste på repertoaren.

Albert Ranft sitter i fåtölj. Bilden är i svartvitt
Albert Ranft. Foto: Atelier Jaeger, Musikverket

Han var den dominerande teaterkraften i Stockholm mellan 1894-1925 och drev som mest sju teatrar samtidigt, bland annat Oscarsteatern, Svenska Teatern, Vasateatern och Södra teatern. Ranft var exceptionell i den europeiska teatervärlden, ingen annan lyckades skaffa sig en sådan närmast monopolartad position i en huvudstad.

Om Rikard Hoogland

Rikard Hoogland. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet.

Rikard Hoogland är docent och lektor i teatervetenskap, och ämnesansvarig i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.

Han forskar på fria teatergrupper, svensk teater under inledningen av 1900-talet, svensk samtida teater, Brecht och nutida teaterregi.

Mer om Rikard Hooglands forskning

Mer läsning

2/12, 2021: Inledningskapitel i The Brecht Yearbook 46 författat av Rikard Hoogland