Om antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater

En ny antologi blandar vetenskapligt förankrade essäer, konstnärliga reflektioner och samtal med scenkonstnärer.

Svart text på röd bakgrund: Berätta, överleva, inte drunkna.
Detalj av omslaget till antologin Berätta, överleva, inte drunkna: antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater.

Teatervetarna Rebecca Brinch, Dirk Gindt och Tiina Rosenberg är medförfattare till och har redigerat antologin Berätta, överleva, inte drunkna: antirasism, dekolonisering och migration i svensk teater.

Unikt samarbetsprojekt

Den här boken vill främja dialogen mellan universitet och scenkonstvärld. Den är ett unikt samarbetsprojekt mellan teatervetare och scenkonstnärer i Sverige och består av tjugo bidrag som är en blandning av vetenskapligt förankrade essäer, konstnärliga reflektioner och samtal med scenkonstnärer. Vi har samlat tongivande teatervetare och scenkonstnärer och bett dem att reflektera över hur den pågående flyktingsituationen och den ökande främlingsfientligheten påverkar scenkonsten, hur teaterscenen i allt högre grad är ett rum där landets flerspråkighet får uttryckas och hur dramatiska berättelser kan konfrontera Sveriges koloniala arv.

Antologin tar även hänsyn till strukturella och institutionella aspekter som spelar roll i dekoloniseringsprocesser genom att exempelvis diskutera minoritetsspråklagens betydelse, scenkonstnärliga utbildningars upplägg och nationalsceners motsägelsefulla tolkningar av mångfaldsbegreppet.

Spegla kulturell mångfald

Boken har en inkluderande agenda som ger utrymme både för den unga generationen scenkonstnärer och för pionjärer som har drivit på utvecklingen av antirasistisk och dekolonial teater som strävar efter en bredare representation. Perspektiv på institutionsteatrar varvas med erfarenheter från alternativa scenkonstnärliga miljöer. Antologins geografiska spännvidd sträcker sig från Malmö i syd till Tornedalen och Sápmi i norr, och ortens teaterkultur får lika stort utrymme som storstädernas scenkonst. Syftet är att spegla den kulturella mångfald som präglar den samtida scenkonsten och bidra till en fördjupad dialog mellan akademin, scenkonsten och allmänheten.

Från Institutionen för kultur och estetik medverkar även med texter Sandra Grehn, universitetslektor, och Willmar Sauter, professor emeritus.

Om redaktörerna

Rebecca Brinch

Rebecca Brinch är fil.dr och universitetslektor i teatervetenskap. Hon arbetar i forskningsprojektet Att gestalta migration. Retorik, representation och reception i svensk barnteater. Rebecca Brinch är studierektor i teatervetenskap på grund- och avancerad nivå.

Mer om hennes forskning

Dirk Gindt

Dirk Gindt är professor i teatervetenskap och forskningsansvarig i samma ämne vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annat om queer teater och performance, samtida och från efterkrigstiden, ur ett internationellt och interkulturellt perspektiv.

Mer om Dirk Gindts forskning

Tiina Rosenberg är professor i teatervetenskap. Hennes forskningsområden omfattar feministisk teater och teori, performance studies, genusvetenskap, queerstudier och kritisk teori.

Mer om hennes forskning

Teatervetenskap vid Stockholms universitet