Om Charlotte Gyllenhammars utställning Croiser / Korsa

Malin Hedlin Hayden, professor i konstvetenskap vid Stockholms universitet, har skrivit en text i katalogen om Charlotte Gyllenhammars utställning Croiser / Korsa på Prins Eugens Waldemarsudde.

Omslaget av katalogen Charlotte Gyllenhammar Croiser/Korsa
Omslaget av katalogen till Charlotte Gyllenhammars utställning Croiser / Korsa.

Ur hennes text:

Charlotte Gyllenhammars verk omfattar flera olika bildmedier (film, fotografi, skulptur, installationer) som dels implicerar olika betraktarperspektiv, dels visuellt verkar på olika sätt. Med fokus på skulpturerna som får rama in Gyllenhammars verksamhet som en både materiell och kontextuell referens (och i förlängningen ett inomkonstnärligt arkiv) kring vilken de olika teman som hon arbetar med cirkulerar. Återkommande är skildringar av ensamhet, bortvändhet, utsatthet, mörker i såväl bokstavlig som symbolisk bemärkelse. Det rör sig här om tematiska repetitioner, om subtilt förändrade motiv som därmed innebär ett varierat ’ånyo’: avvikande omtagningar som gör att vi som betraktare känner igen det vi ser fast på ett lite annat sätt, eller på en delvis annan plats.

Om Malin Hedlin Hayden

Malin Hedlin Hayden
Malin Hedlin Hayden. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Malin Hedlin Hayden är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på samtida konst och på konst från efterkrigstiden och intresserar sig särskilt för feminism, historieskrivning, och visningspraktiker. Malin Hedlin Hayden undervisar på alla nivåer i konstvetenskap vid institutionen.

Mer om hennes forskning