Om det svenska koloniala högmodet, från 1600-talet till idag

Mårten Snickare, professor i konstvetenskap, skriver i Riksbankens Jubileumsfonds samling essäer Dödssynderna i vår tid.

Omslaget till boken Om det svenska koloniala högmodet, från 1600-talet till idag
“Högmod. Sverige kolonialismen och museerna” ingår i i Riksbankens Jubileumsfonds samling essäer Dödssynderna i vår tid.

Riksbankens Jubileumsfonds årsbok 2023 behandlar vad de sju dödssynderna har att säga oss idag. Avunden, frosseriet och alla de andra klassiska synderna diskuteras av forskare i essäer om dödssynderna i vår tid. Mårten Snickare har skrivit texten Högmod. Sverige, kolonialismen och museerna.

Om essän

Kan man tala om ett svenskt kolonialt högmod? Nog passerar dödssyndsetiketten ganska bra in på det forna europeiska koloniala projektet: rovdrift och storhetsvansinne i kombination med förakt för den andre. Vilken roll har museerna intagit i denna historia? Hur ska de förhålla sig till alla de föremål hämtade från andra kulturer som deras samlingar innehåller? Bör man visa upp samiska ceremonitrummor från 1600-talet, eller ska de lämnas tillbaka? Var gör de mest nytta? Går det att byta ut det tidigare högmodet mot ödmjukhet?

Finns online

Boken finns fritt tillgänglig online på RJ:s hemsida och ges ut i samarbete med Makadam förlag.

Läs den här

Om Mårten Snickare

Mårten Snickare framför en vägg med bokhyllor
Mårten Snickare. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Mårten Snickare är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik och föreståndare för Accelerator, konsthallen som är en del av Stockholms universitet.

Han forskar bland annat om visuella och materiella spår av Sveriges koloniala historia, från 1600-talet till idag. Mårten Snickare intresserar sig också för barocken, som historisk epok men också som en alternativ strömning genom konsthistorien.

Mer om hans forskning