Om diplomaters skrifter i Konstantinopel

Helena Bodin, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, medverkar i antologin Med pennan i hand: Trehundra år av diplomaters berättelser.

Boken Med pennan i hand

I den nya boken undersöks diplomaters skrivande under 300 år i länder som Ryssland och Spanien, och i städer som Konstantinopel och Alger. Det handlar om allt ifrån depescher till privatbrev och anekdoter. De tio bidragen i volymen är resultatet av ett tvärvetenskapligt symposium om diplomater och deras berättelser från resor eller stationeringsorter som hölls på Kungl. Vitterhetsakademien 2021.

Helena Bodin har bidragit till antologin med artikeln “Diplomater skriver om det tidiga 1900-talets Konstantinopel: Förmedling och fiktionalisering av (själv)biografiskt stoff”.

Konstantinopel, dagens Istanbul, är en stad som länge kännetecknats av att vara en plats för ekonomiska utbyten och politiska förhandlingar. Diplomatin delar i mångt och mycket skönlitteraturens kommunikativa och semiotiska villkor‚ dess grundläggande ”som om”-förhållande. Från dessa utgångspunkter undersöker artikeln några biografiskt, självbiografiskt och fiktivt inriktade texter från 1900-talets första decennier.

Ur Ali Nouri (pseudonym för Gunnar Noring), Abdul-Hamid i karikatyr (1903)
Ur Ali Nouri (pseudonym för Gunnar Noring), Abdul-Hamid i karikatyr (1903), s. 53.
Foto: Helena Bodin

Några av dem är de mycket lästa och spridda skildringarna av sultanen-och-självhärskaren Abdülhamid II, där skribenten bygger på att han personligen kommit makthavaren nära. De är skrivna av pseudonymerna Georges Dorys och Ali Nouri, som båda hamnade i onåd hos sultanen, samt av de svenska diplomaterna Fredrik Martin och Birger Mörner, båda verksamma vid svenska beskickningen i Konstantinopel. Därtill uppmärksammas den brittiske diplomaten och författaren Harold Nicolsons roman Sweet Waters (1921) och en av hans noveller ur Some People (1927), som båda utspelar sig i Konstantinopel och här diskuteras i termer av autobiografiktion, ett slags metafiktion på självbiografisk grund. Harold Nicolson var gift med Vita Sackville-West och tjänstgjorde i Konstantinopel under Balkankrigen 1912–1913.

Läs boken online

Boken finns öppet tillgänglig som pdf via Kungl. Vitterhetsakademiens hemsida:

Med pennan i hand

Om Helena Bodin

Helena Bodin
Helena Bodin. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Helena Bodin är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig i sin forskning för hur litteraturen fungerar vid gränser av olika slag – mellan språk, folk och nationer, mellan konstarter och medier.

Helena Bodin undervisar studenter på grundnivå, avancerad nivå, och forskarutbildningen.

Mer om hennes forskning