Om foton i barnböcker i internationell antologi

Nu kommer den första internationella studien som undersöker fotografiskt illustrerade böcker för barn. Elina Druker, Stockholms universitet, och Bettina Kümmerling-Meibauer, universitetet i Tübingen, är redaktörer för denna bok.

Bokomslaget till Photography in Children's Literature och svartvitt foto på pappa och dotter
Bilden till höger: Bakre omslag av Astrid Lindgren och Anna Riwkins bilderbok Lilibet Cirkusbarn (1960). ©Anna Riwkin, Judiska museet.

Boken heter Photography in Children’s Literature och är utgiven av förlaget John Benjamins Publishing Company.

Studien undersöker fotografiska böcker från 1870-talet till 1980-talet och uppmärksammar därmed även förändrade uppfattningar om barn och barndom under dessa drygt hundra år. Boken illustreras med mer än sextio fyrfärgsillustrationer och innefattar analyser av en bred variation av genrer, från ABC-böcker och poesi till fotoreportage och reseskildringar. Med sina medverkande forskare från tio olika länder har antologin en internationell räckvidd och ger en inblick i produktionen och mottagandet av fotografi i barnlitteratur i en rad olika sammanhang och kulturer.

Elina Druker medverkar själv med artikeln ”In and out of focus” Anna Riwkin’s photojournalism and photographic picturebooks”.

Om Elina Druker

Elina Druker framför en vägg med bokhyllor
Elina Druker. Foto: Sören Andersson

Elina Druker är professor i litteraturvetenskap, särskilt barn- och ungdomslitteratur, vid Institutionen för kultur och estetik. Hon har främst ägnat sig åt forskning inom barnlitteratur, modernism och avantgarde med tonvikt på relationer mellan olika medier. Elina Druker är ämnesansvarig för litteraturvetenskap.

Mer om hennes forskning

Mer läsning