Om måsar i staden

Karin Dirke, docent i idéhistoria vid Stockholms universitet, intervjuas om sin forskning om människans relation till "oönskade" djur genom historien i magasinet Havsutsikt.

Mås på trottoar i stad, just vid en kanal
Foto: Mykola Kokaryev / Mostphotos

Artikeln tar ett grepp om hur fiskmåsar lever i städerna intill oss och hur vi ser på det.

Trots att vi kategoriserat dem som sjöfåglar har de fattat ett eget beslut och blivit stadsbor, helt utanför vår kontroll. Det blir en sorts provokation mot människans överhöghet.

Karin Dirke i Havsutsikt

Läs artikeln på Havsutsikts hemsida

Om Havsutsikt

Havsutsikt är en tryckt och digital tidskrift om havsforskning och havsmiljön som utkommer med två nummer per år. Den ges ut av Umeå universitet, Stockholms universitet, Göteborgs universitet och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) inom samarbetet Havsmiljöinstitutet.

Om Karin Dirke

Karin Dirke
Karin Dirke. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Karin Dirke är universitetslektor och docent i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar om människans relation till djur i historien. Det kan till exempel handla om idéer om djurskydd eller 1800-talets diskussioner om stora rovdjur. Karin Dirke undervisar i idéhistoria på alla nivåer vid institutionen. Hon är biträdande prefekt vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om Karin Dirkes forskning