Om ruiner i karibisk litteratur

Anna Jörngården, docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, har skrivit ett kapitel i nya boken Literary Landscapes of Time: Multiple Temporalities and Spaces in Latin American and Caribbean Literatures (De Gruyter).

Ruin
Copyright: Rodolphe Hammadi

I ett kapitel i den nyutkomna boken Literary Landscapes of Time: Multiple Temporalities and Spaces in Latin American and Caribbean Literatures (De Gruyter) utforskar Anna Jörngården hur ruiner fungerar i karibisk litteratur som ett sätt att skriva fram ett fragmenterat, nästan utraderat och traumatiskt kolonialt förflutet.

Kapitlet, som har titeln ”Presencing Absence: Ruin as Counter-Monument in Caribbean Literature”, visar hur ruinens ambivalenta, mångbottnade historieskrivning, som frammanar försvinnande och frånvaro i lika hög grad som det förflutnas närvaro, fungerar som motkraft till kolonisatörernas monumentala historiska narrativ.

Om Anna Jörngården

Anna Jörngården
Anna Jörngården.

Anna Jörngården är universitetslektor och docent i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar främst på hur litteratur engagerar sig känslomässigt i frågor om tid och rum, från 1800-tal till nutid. Anna Jörngården sysslar både med skandinavisk litteratur och med världslitteratur skriven på engelska, spanska och franska, med ett särskilt intresse för latinamerikansk och karibisk litteratur.

Mer om hennes forskning