Om vår tids rädsla för glädjelöshet

Annelie Drakman, forskare i idéhistoria vid Stockholms universitet, skriver Under strecket i Svenska Dagbladet.

Smiley i 3D som skrattar och gråter
Foto: Rahmat Djayusman / Mostphotos

Hon ställer sig frågan om hur bristen på glädje blev ett socialt och kulturellt problem allvarligt nog att motivera självrannsakan, medicinering och ibland
drastiska livsförändringar?

När blev det egentligen fult att vara allvarlig eller ledsen?

Annelie Drakman undrar om inte misstänkliggörandet av glädjelöshet har sitt ursprung i en protestantisk tanketradition.

Läs understreckaren här:

Svenska Dagbladets hemsida (för prenumeranter)

Mediearkivet (för universitetets personal och studenter)

Om Annelie Drakman

Annelie Drakman
Annelie Drakman. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Annelie Drakman är forskare och lärare i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig i sin forskning särskilt för äckel och glädje. I sitt nuvarande projekt undersöker hon hur uttryck av glädje använts av framstående fysiker för att definiera forskning som aktivitet och forskaren som person, främst från 1945 och framåt. I sommar undervisar hon vid en kurs om glädjens idéhistoria.

Mer om hennes forskning

Glädjens idéhistoria som kurs