Romanska och klassiska institutionen medarrangerar kongress i Buenos Aires om Litteratur och Minne

I december arrangeras den internationella kongressen "¿Otro maldito congreso sobre la memoria?" i Buenos Aires, Argentina. Kongressen finansieras bland annat av Spanska fonden och Litteraturvetenskap som ledande forskningsområde

öppen bok

Tidigare har kongresser inom nätverket Red Internacional Memoria y Narración arrangerats i olika europeiska städer och universitet, bland andra på Romanska och klassiska institutionen (Romklass), men det är nu första gången som kongressen flyttar över Atlanten. Grundtematiken inom nätverket, litteratur och minne, lämpar sig väl för en transatlantisk diskussion och vi glädjer oss att Universidad i Buenos Aires, som Stockholms universitet har ett ramavtal med, blir det första lärosätet att ta emot nätverket "på andra sidan" av Atlanten.

Läs mer om kongressen (på spanska)

MedarrangörerJuan Carlos Cruz Suárez & Ken Benson