Sara Pärssons avhandling prisas av Svenska Akademien

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Sara Pärsson som för sin doktorsavhandling i litteraturvetenskap av Svenska Akademien får stipendium ur Karin och Karl Ragnar Gierows donationsfond för år 2023.

Omslaget till boken Ta sig hem och en bild på Sara Pärsson

Sara Pärsson disputerade vid Institutionen för kultur och estetik 2022 med avhandlingen Ta sig hem. Skönlitterära skildringar av kvinnan och hemmet från tidigt 1900-tal.

Stipendiebeloppet hon nu tilldelas är 50 000 kronor. Så här lyder motiveringen till utmärkelsen:

”Genom analyser av Elin Wägners Pennskaftet, Selma Lagerlöfs Charlotte Löwensköld och Anna Svärd samt Moa Martinsons Mor gifter sig ger Pärsson i sin avhandling en fördjupad bild av tidsperiodens förvandling av bostaden och av kvinnors plats och möjligheter. Avhandlingen tar stöd såväl i den historiska kontexten som i genus- och queerforskning.”

Stipendium ur Karin och Karl Ragnar Gierows donationsfond instiftades 1980 och delas ut av Svenska Akademien för förtjänstfulla arbeten på det litteraturvetenskapliga området.

Mer om Sara Pärssons avhandling