Sofia Roberg får forskarstipendium av Svenska Akademien

Institutionen för kultur och estetik gratulerar litteraturvetaren Sofia Roberg som får Forskarstipendium ur Stina och Erik Lundbergs stiftelse av Svenska Akademien.

Sofia Roberg
Sofia Roberg. Foto: Agnes Hebert Jagrelius

Forskarstipendium ur Stina och Erik Lundbergs stiftelse är på 60 000 kronor. Det delas ut för att främja vetenskaplig forskning inom, i första hand, musik-, teater- och litteraturhistoria samt för att understödja undervisnings- och studieverksamhet inom dessa ämnen och utgår ur Stina och Erik Lundbergs stiftelse.

Om Sofia Roberg

Sofia Roberg disputerade tidigare i år i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. I avhandlingen Besvärja världen. En ekopoetisk studie i Inger Christensens alfabet, tar hon den danska poeten Inger Christensens diktbok alfabet som utgångspunkt för en studie i ekopoetik som teori och metod.

Sofia Roberg undervisar på grundkursen i litteraturvetenskap och kvällskursen Ekokritiska perspektiv – människa, natur, litteratur.

Mer om Sofia Robergs forskning

Mer läsning