Stavgalaxen M83 fångad med hjälp av JWST utav forskare vid SU

James Webb teleskopet fortsätter att ta spektakulära bilder av spiralgalaxer som en del av Angela Adamos forskning vid Institutionen för Astronomi

Spiralgalax där armarna lyser i orange i en bild från JWST
Spiralgalaxen M83 sedd av MIRI instrumentet på JWST teleskopet. Bild: ESA/Webb, NASA & CSA, A. Adamo (Stockholm University) and the FEAST JWST team

Nyligen släppte Angela Adamo och hennes grupp vid Institutionen för Astronomi, Stockholms universitet, en observation av galaxen M83 som togs med hjälp av James Webb Space Telescope (JWST, NASA/ESA/CSA). Denna observation visar spiralgalaxen M83, där de två spiralarmarna och galaxens kärna är synliga i mitten av bilden.

Denna observation gjordes i den infraröda delen av det elektromagnetiska spektrat, vilket möjliggör att vi kan se kallare material jämfört med strålning med kortare våglängder, som t.ex. synligt ljus eller UV-strålning. Observationen gjordes med JWST Mid-InfraRed Instrument (MIRI), som kan observera molekyler i det interstellära mediet i galaxen.

De orange områdena indikerar områdena för kolbaserat damm och gas. Ljusa fläckar kan ses längs galaxens armar, vilket är en indikation på platser där stjärnor bildas, det vill säga områden där nya stjärnor föds. Dammet är mycket hett nära nyligen bildade stjärnor och visas i gult på bilden. När det är långt borta från massiva stjärnor är dammet mycket kallare och visas i rödare färger. Kärnan, som lyser med en klar blå färg, skiner starkt på grund av den stora fördelningen av stjärnor i området.

Denna underbara observation är en del av en serie observationer med namnet Feedback in Emerging extrAgalactic Star clusTers (FEAST). I slutet av augusti publicerades en liknande observation av spiralgalaxen M51 . Observationen av M51 är en del av ett annat dataset som samlades in med hjälp av JWST Near-InfraRed Camera (NIRCam), med vilken man kan se ljuset från stjärnorna och områden där nya stjärnor bildas. Läs mer om denna observation här .

Både M51- och M83-observationerna blev utsedda till "Webb Picture of the Month" för augusti och oktober.