Vad innebär det att tänka fritt?

Professor Carin Franzén söker svaret hos fyra tidigmoderna kvinnliga författare som kritiskt ifrågasatte det givna.

Marguerite de Navarre, målning
Marguerite de Navarre (1492–1549) av Jean Clouet, cirka 1527

I nya boken Fritänkandet – Kvinnliga libertiner och en annan humanism presenterar Carin Franzén sina studier av Margareta av Navarra, Drottning Kristina, Anne de Lenclos och Antoinette Deshoulières. De kallades libertiner för att de förde fram andra former av subjektivitet – friare former som idag ter sig mer aktuella än någonsin.

Genom dessa kvinnors verk (noveller, maximer, brev och dikter) lyfter Franzén fram den fritänkande strömningen i den humanistiska traditionen och visar vad det kan inne­bära att tänka vid sidan om. Bortom det hävdvunna finns möjligheter att förändra våra sätt att vara och för­hålla oss till andra.

Understreckare om boken

Jan Arnald har skrivit Under Strecket i Svenska Dagbladet om Fritänkandet.

Svenska Dagbladets hemsida (för prenumeranter)

Mediearkivet (för universitetets personal och studenter)

Om Carin Franzén

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet. Hon intresserar sig bland annat för subjektivitetens historia i såväl äldre som senare perioders litteratur. Och forskar också inom fältet miljöorienterad humaniora.

Carin Franzén undervisar i litteraturvetenskap på grundutbildningens alla nivåer, och på forskarutbildningen. Hon är studierektor för forskarutbildningen.

Mer om Carin Franzéns forskning

Mer läsning