Ett plasmahaloskop för axioner efter inflation

Hösten 2022 publicerade ett konsortium bestående av Simons Foundation, Alfred P. Sloan Foundation, John Templeton Foundation och Gordon and Betty Moore Foundation en inbjudan att lämna förslag till små experiment av "bordsstorlek" i syfte att göra djupgående framsteg inom fysiken. Förslaget "A Plasma Haloscope for the Post-Inflation Axion", som leds av Berkely-gruppen, har tillkännagivits som en av de 11 vinnarna bland hundratals ursprungliga förslag, för vilka totalt 30 miljoner dollar över fem år har utlovats av stiftelserna. — Med denna finansiering och även den tidigare finansieringen från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse är vi redo att börja utveckla och bygga denna detektor som har potential att upptäcka axioner, säger Jón Gudmundsson, seniorforskare på Fysikum, Stockholms universitet, och nuvarande talesperson för ALPHA-samarbetet.

Medlemmar i ALPHA-gruppen på Stockholms universitet som arbetar med en tidig prototyp.

Den mörka materians natur är ett av de mest långlivade kosmologiska mysterierna. ALPHA-konsortiet (Axion Longitudinal Plasma HAloscope) arbetar för att upptäcka axion och bidra till att förklara universums underliggande struktur. Genom att använda ett trådmetamaterial för att skapa en konstgjord plasma med designeregenskaper kommer ALPHA att skapa en slags "radio" som kan fånga upp axions mörka materia.

Med den här finansieringen och även den tidigare finansieringen från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse är vi redo att börja utveckla och bygga denna detektor som har potential att upptäcka axioner, säger Jón Gudmundsson, seniorforskare i Stockholm och nuvarande talesperson för ALPHA-samarbetet.
Det övergripande samarbetet omfattar elva institutioner, förutom Stockholms universitet, inklusive universiteten Berkeley, Yale, Colorado, MIT, Johns Hopkins, Wellesley, Arizona State, ITMO, Cambridge och Oak Ridge National Laboratory.

Jón Gudmundsson, forskare, Fysikum

Axion DM - ALPHA (Axion Longitudinal Plasma HAloscope)