FysikShow kommer ut till gymnasieskolor och lär ut fysik

FysikShows syfte är att höja intresset för naturvetenskap och forskning hos gymnasieelever. Doktorander i fysik åker ut i skolor eller tar emot besök av skolklasser. Under fysikshowen genomförs experiment med olika teman och de förklarar den fysikaliska bakgrunden tillsammans med eleverna. Tanken är att försöka tillgängliggöra fysik genom att närma sig vardagen och elevernas egna erfarenheter. Det går också bra att se FysikShow hos oss på AlbaNova.

Vi som jobbar med FysikShow tycker att det är både viktigt och roligt att göra experiment för att förstå fysiken. Därför visar vi experiment för elever och jobbar interaktivt med förklaringar av den fysikaliska bakgrunden och försöker att föra skolans lite mer formella fysikspråk närmare vardagen och elevernas egna erfarenheter. Detta tror vi är viktigt för att väcka elevernas nyfikenhet och visa dem glädjen i att förstå deras egen omgivning.

Vi vill också visa för eleverna vad en forskare egentligen är och hur den vetenskapliga metoden kan vara till nytta för oss alla!

Klicka här för att boka en show

Om du har några frågor, kontakta oss på e-postadressen fysikshow@fysik.su.se. Observera att vi inte tar emot bokningar via e-post.

Läs mer om FysikShow