Fysiktävlingen på Fysikum sker den 28 november 2023

Varje år arrangerar Fysikum, institutionen för fysik vid Stockholms universitet, en lagtävling i fysikdemonstrationer för elever i årskurs fem och sex i grundskolan. Sista dag för anmälan är den 1 oktober.

Det vinnande laget i Fysiktävlingen 2022 - Freaky Friends i klass 5C, Johannes skola

Med tävlingen vill vi locka elever att intressera sig för naturvetenskap och speciellt fysik. Erfarenheten och känslan av att tillsammans lyckas få andra människor att förstå något som man själv fascineras av hoppas vi ska ge mersmak både för fysikämnet och undervisningsrollen.
Framför allt vill vi förmedla att fysik är roligt och inspirerande. Därför bjuder vi in till en heldag där alla ska känna sig hörda och får svar på sina frågor. Alla går sedan härifrån med nya idéer både från demonstrationerna och FysikShows spännande experiment. Max 20 lag får delta vid tävlingen.

Sista dag för anmälan är den 1 oktober!

Läs mer om hur ni anmäler er!