OKC15 - ett jubileum för fysikforskning som pågick i dagarna tre

Oskar Klein Center firar 15 år med ett jubileum som pågick den 17-19 oktober 2023. OKC är ett nav och ett nätverk för fysikforskning i Stockholm. Den vetenskapliga konferensen täckte ämnen inom kosmologi, astrofysik och partikelfysik. - Det har varit roligt att få fira våra framgångar med alla kollegor både i Sverige och Norden samt våra alumner, säger professor Ariel Goobar, föreståndare.

Programmet för Oskar Klein Centers 15-årsjubileum innehöll en mängd intressanta föreläsningar om kosmologi astrofysik och partikelfysik från många forskare som ingår i nätverket.

Förutom sociala aktiviteter blev det under den sista dagen också besök på tre laboratorium. Mark Pearce, professor i astropartikelfysik på KTH visade ett ballong- och satellitburet laboratorium. Jörn Mahlstedt är forskare på Fysikum som visade XENON-labioratoriet för mörk materia. Jón Gudmundsson är forskare på Fysikum och visade laboratoriet för kosmologi och axioner.

Simuleringar bortom vårt egna universum

Under jubileet visades simuleringen av universum genom Virtual Reality-glasögon.
I Kosmologi AI-gruppen vid OKC utvecklar man helt nya metoder för att rekonstruera vårt universum från grunden, i en dator.
Efter rekonstruktionen kan vi utforska vårt universums "digitala tvilling" både för vetenskaplig insikt och för utåtriktad verksamhet. Vi har utvecklat en fullständig Virtual Reality-tur i vårt lokala kosmos, säger Stuart McAlpine, systemutvecklare och Ludvig Doeser, forskare.
Den här simuleringen ger oss tillgång till ny kunskap om hur vår del av universum bildats. Den ger även en unik möjlighet att studera bildandet av galaxer i vår närhet, vilket ger ytterligare möjligheter att testa den kosmologiska standardmodellen, säger Jens Jasche vid Fysikum, en av forskarna bakom simuleringen.
FysikShow besöker skolor och visar fysikaliska experiment för eleverna, bland annat får de se denna visualisering av vårt universum genom VR-glasögon.

Oskar Klein Centre är ett excellenscenter vid Stockholms universitet

Efter att en internationell panel bedömt de 124 ansökningar som kom in beslutade Vetenskapsrådet att finansiera 15 forskningsmiljöer i utlysningen för excellenscenter. Varje forskningsmiljö får 4–6 miljoner kronor per år under fem år, och planen är att ge möjlighet till ytterligare fem års finansiering efter utvärdering. Medlen ska gå till långsiktiga programverksamheter där forskare från olika discipliner samlas kring ett tema eller en frågeställning.
En av de forskningsmiljöerna är EDUCATE: Excellence Dark Universe Centre and Technology Enabler, med professor Ariel Goobar vid Fysikum som huvudsökande. Medsökande är Jón Gudmundsson, Timothy Linden och Hiranya Peiris vid Fysikum samt Christian Ohm vid KTH. Andra nyckelpersoner blir Sara Strandberg, Jens Jasche och Christophe Clement.

Efter 15-årsjubileet tittar man 15 år framåt

Stor tyngdpunkt fram över kommer att läggas på framtagning av nya algoritmer och maskininlärningstekniker för att optimera inhämtandet av ny kunskap. Planer finns också på att starta en dedikerad gren av doktorandprogrammet i centrets regi, så att studenter kan tränas och utveckla nödvändiga färdigheter.

Genom besök av ledande internationella experter och många alumner inom industrin är det vår ambition att detta samspel ska leda till en korsbefruktning mellan banbrytande grundforskning och de mest avancerade industriella tillämpningarna samt en utbildning i världsklass, säger Ariel Goobar.

Jens Jasche berättar om sin forskning på Oskar Klein Center (in English)

PostDoc Nikki Arendse berätta om sin forskning på OKC (in English)

Oskar Klein Centrets historia

Oskar Benjamin Klein föddes i Stockholm den 15 september 1894. Han är den störste svenske teoretiske fysikern under 1900-talet och även en internationell auktoritet inom kvantmekanik på sin tid. Han blev ännu mer erkänd efter sin död för sitt banbrytande arbete inom flera områden. Oskar Klein studerade mycket grundläggande teoretiska frågor och är bland annat känd för Kaluza-Klein-teorin, Klein-Gordon–ekvationen, Klein-Nishinas formel och Kleinparadoxen.

Centret skapades tack vare ett unikt 10-årigt Linnébidrag från Vetenskapsrådet 2008. För närvarande består OKC av mer än 140 forskare som är partikelfysiker, kosmologer och astrofysiker från Fysikum och institutionen för astronomi vid Stockholms universitet samt institutionen för fysik vid Kungliga Tekniska Högskolan.

Program för Oskar Klein Centers 15-årsjubileum

Mer om Oskar Klein Center

Kreativ forskningsmiljö lockar fysiker och astronomer till Stockholm

Stockholms universitet beviljas två excellenscenter