Professor Anders Nilsson får 2024 års Plylerpris för molekylär spektroskopi och dynamik

Detta pris är ett erkännande av anmärkningsvärda bidrag till området molekylär spektroskopi och dynamik. Priset består av 10 000 USD, ett bidrag på upp till 1 000 USD för resekostnader för att delta i det möte där priset skall delas ut samt ett certifikat som anger mottagarens bidrag. Motiveringen lyder "för banbrytande bidrag i tillämpningen av röntgenspektroskopiska metoder på molekyldynamiken i vatten och katalytiska reaktioner".

Professor Anders Nilsson, Fysikum. Foto: Gunilla Häggström

Priset instiftades 1976 och sponsras nu av The Journal of Chemical Physics, en tidskrift som ges ut av AIP Publishing.

Advancing Physics

Professor Anders Nilssons forskargrupp, Experimental X-ray studies of Liquids and Surfaces (XSoLaS), fokuserar på röntgenspridning, röntgenspektroskopi och fotoelektronspektroskopi med hjälp av synkrotronljuskällor och röntgenfrielektronlasrar vid anläggningar runt om i världen.

"Forskningen vid Fysikum är inriktad på grundläggande studier men relaterad till utmaningar av samhällelig betydelse. Forskningsintressena omfattar kemisk bindning och reaktioner på ytor, ultrasnabb vetenskap, heterogen katalys, elektrokatalys i bränsleceller, fotokatalys för omvandling av solljus till bränslen, struktur, dynamik och fysikaliska egenskaper hos vatten och vattenlösningar".

År 2001 erbjöds han en gästprofessur i kemisk fysik vid Fysikum, Stockholms universitet.

Sedan millennieskiftet har jag studerat molekyler på ytor och vatten ur många perspektiv. Med hjälp av ultrasnabb elektrondiffraktion har jag tillsammans med kollegor vid SLAC National Accelerator Laboratory i Kalifornien studerat hur vattens struktur förändras efter en snabb förändring i kvantfördelningen av avstånden i den interna bindningen.

Mer information