Välbesökt Basårsdag lockade många studenter

36 basårsstudenter från SU och basårselever från Åsö gymnasium deltog på Basårsdagen 2024. Även studiekoordinatorer och studievägledare från de olika institutionerna kom och var med för att svara på frågor om våra program.

— Det var roligt att komma till basårsdagen och få nya perspektiv på basårets ämnen, som variation till att lära sig grunderna i ämnena som undervisningen annars ger, sa Noel från Åsö gymnasium. Han pratade med Filippa Koskelainen, studiekoordinator på Fysikum.

Populärvetenskaplig föreläsning i matematik

Daniel Ahlberg är lektor på avdelningen matematisk statistik och forskar inom sannolikhetsteori. Han gav en populärvetenskaplig föreläsning om hur många gånger man behöver blanda en kortlek med olika metoder för att kortleken ska vara tillräckligt blandad. Detta kopplar han bland annat till kunskap om genblandningar.

Doktorander från FysikShow demonstrerar flytande kväve

Ludvig Doeser och Sunniva Jacobsen är doktorander på Fysikum och genom FysikShow träffar de många studenter. De demonstrerade vad flytande kväve kan göra, såsom att göra ett äpple så hårt så att det går att hamra i en spik i en bräda med den, och hur det reagerar med kokande vatten.

Föredrag i biologi om hur fiskar finner sina lekpartners

John Fitzpatrick, professor vid Zoologiska intitutionen, bjöd på ett  föredrag om hur fiskar finner sina lekpartners. Han har studerat vilka attribut som Hemiramphidae, en typ av näbbgäddartade fiskar, finner särskilt attraktiva hos en potentiell lekpartner.

Forskning i kemi om botox som läkemedel

Pål Stenmark, professor i biokemi, bjöd på en populärvetenskaplig föreläsning om sin forskning om botox som läkemedel. Han berättade att en tub med 5 ml koncentrerad botulinumtoxin, även kallat botox, räcker för att utföra kosmetiska ingrepp hos 500 miljoner människor, eller hjälpa hundratals miljoner människor med medicinska besvär. Men det räcker också för att döda 2 miljoner människor.

Basårsdagen - ett annorlunda sätt att visa naturvetenskap

Basårets studieadministratör Alexandra Lundholm anordnade dagen som ett sätt att visa upp basårets ämnen på ett roligt och intressant sätt, för att visa en annan sida av vad våra naturvetenskapliga utbildningar kan bidra med för spännande kunskap.

Basåret på Stockholms universitet