Sidan på engelska

I akademiskt arbete är det nödvändigt att citera källor. Om någon annans text, oavsett om den har publicerats eller inte, används utan korrekt kä llhänvisning så är detta plagiat. En sådan kränkning av akademisk integritet får allvarliga ko nsekvenser. Misstänkt plagiat anmäls till universitetets disciplinnämnd, vilket kan leda till avstängning.

Det är studentens ansvar att lära sig att citera k ällor på ett korrekt sätt. Dock kan man vända sig till kursledaren, studievägledaren, studierektor n samt universitetets studentavdelning för att söka information och stöd.

Här följer några råd och rekommendationer om hur man kan undvika att plagiera:

  • Plagiat innebär att stjäla någon anna ns verk . Detta omfattar inte bara idéer, ord och meningsbyggnad utan också met oder, figurer, tabeller, data, ritningar, foton, datorprogram och liknande. Det är viktigt att inte glömma att citera alla källor.
  • Förutom korrekt källhänvisning är citatt ecken nödvändiga om originalets formuleringar behålls ordagrant. Anvä ndande av d irekt citat är inte vanligt i natur vetenskapliga texter och, om det används, hålls kort. Direkt översättning från ett annat språk är fortfarande exakt citat och skulle därför kräva citattecken samt referens till källan och översättningen . Man måste hålla sig från så kallat översättningsplagiat.
  • Istället för att använda ett direkt citat kan man omformulera de huvudsakliga idéerna från en annan författares arbete med egna ord om man ger en noggrann tolkning av originalet med korrekt källhänvisning. Om flera meningar från originaltexten sammanfattas och parafraseras på samma gång blir uppgiften enklare. En eff ektiv metod för att göra texten mer kompakt och omformulera idéerna börjar med att bygga helt nya meningsstrukturer och även undviker att upprepa originalets icke -tekniska ord.
  • Att citera på ett slarvigt eller vilseleda nde sätt utgör också plagiering . Ett exempel är att ange en korrekt referens i både löpande text och referenslista men samtidigt förekommer information från samma källa någon annanstans i stycket utan referens. Detta är plagiat.
  • En annan form av vilseledning involverar en students eget arb ete. Om studentens arbete har använts för att uppfylla kraven i en kurs ska texten inte åter användas i en annan kurs. Kursansvarig bör rådfrå gas om eventuella funderingar och problem.
  • Förmågan att skriva , sammanfatta och parafrasera förbättras i takt med utveckling av kunskap och erfarenhet . Dessutom kommer arbetet att mer och mer inne fatta studentens egna idéer, förklaringar, utvärderingar och kritik.

Exempel på plagiat och korrekt omformulering:

Originaltext ur Overduin et al. (2015): Penetration of sulfate, serving as electron acceptor for anaerobic organic matter and methane oxidation, creates a capacity of the overlying unfrozen sediment column to oxidize released methane. Therefore, it is unlikely that thawing submarine permafrost is a substantial methane source for the overlying water column.

Plagierad text (korrekt källhänvisning men felaktig parafras, nästan samma meningsbyggnad, flera upprepade ord och fraser): Penetrating sulfate, as electron acceptor for anaerobic organic matter and methane oxidation, creates the possibility for the overlying unfrozen sediment column to oxid ize released methane; it is therefore not likely that thawin g submarine permafrost supplies substantial methane to the overlying water column (Overduin et al. 2015).

Plagierad text (korrekt källhänvisning, översatt till svenska, men felaktig parafras, nästan samma meningsbyggnad, flera upprepade ord och fraser): Penetrerande sulfat, som el ektronacceptor för anaerobisk oxidation av organiskt material och metan, skapar kapacitet hos den överligga nde fru sna sedimentkolonnen att oxidera utsläppt metan och det är därför osannolikt att upptining av permafrost i marina system är en väsentlig metankälla för den överliggande vat tenkolum nen (Overduin et al. 2015).

Korrekt omformulerad text (korrekt källhänvisning, korrekt sammanfattning och parafras): Overduin et al. (2015) conclude that methane released by subsea permafrost thaw is anaerobical ly oxidized with sulfate as electron acceptor, likely resulting in negligible supply of meth ane to the water column. Korrekt omformulerad text (korrekt källhänvisning, korrekt sammanfattning och parafras): Det har visats att metangas som frigörs genom upptining av permafrost i marina system blir anaerobt oxiderad med sulfat som elek tronacceptor och därför är det inte sannolikt att metan når vattenkolum nen i betydande mängder (Overduin et al. 2015).

Referens
Overduin, P.P., Liebner, S., Knoblauch, C., Günther , F., Wetterich, S., Schirrmeister, L., Hubberten, H. -W., and M.N. Grigoriev (2015), Methane oxidation following submarine permafrost degradation: M easurements from a central Laptov Sea shelf borehole, J. Geophys. Res. Biogeosci. 120 , 965–978.

Den här texten skrevs av Hildred Crill för institutionens student handbok.