Seminarieprogram för vårterminen 2024

Seminarierna genomförs med hjälp av anslag från Helge Ax:son Johnsons stiftelse och Magnus Bergvalls stiftelse och äger rum på onsdagar kl. 15 i Gula Villan, Svante Arrhenius väg 33.

Seminariet i IR historia vt24 (456 Kb)

17 januari
Yulia Gradskova (Södertörns högskola), "East-South Women’s Encounters and Internationalisms at the  Cold War Periphery: Between Havana and Tashkent and Beyond".

31 januari
Haakon Ikonomou (Köpenhamns universitet), "Inside the NATO Secretariat: A Social-Bureaucratic Enquiry of its Inception, Role and Influence in the 1950s".

7 februari
BOKPRESENTATION: Hans Blix, "A Farewell to Wars. The Growing Restraints on the Interstate Use of Force" (Cambridge University Press, 2023). OBS: Hörsal 7 (Hus D), kl. 17.

27 mars
Susanna Erlandsson (Uppsala universitet), "Diplomatic Homes as Political Arenas, c. 1935–1965"

10 april
Marian Füssel (Georg-August-Universität Göttingen): "A Global History of the Seven Year’s War, 1756–1763". (I samarbete med tidigmoderna seminariet)

8 maj
Glenda Sluga (European University Institute), "The Invention of International Order: How Europe Became Secure after 1815".

22 maj
Sergey Radchenko (Johns Hopkins SAIS, Bologna), "To Run the World: the Kremlin’s Bid for Global Power".