Historia för alla – om populariseringens dilemma, nu i poddformat!

Den 25 maj hölls ett samtal på Tranströmerbiblioteket med titeln Historia för alla – om populariseringens dilemma. Medverkade gjorde radiojournalisten och hedersdoktorn vid Stockholms universitet Tobias Svanelid och Charlotta Forss. Samtalet, som leddes av Bo Eriksson, handlade om vikten av populärvetenskaplig historia, dess ställning inom akademin och vad den gör med vår syn på vårt förflutna. För er som inte hade möjlighet att närvara, spelades samtalet in och har nu släppts i poddformat på Stockholms universitets webb.

Vikingagården Gunnes gård i Upplands väsby. Foto: Louise Nidor/Mostphotos

Vi översvämmas av populärhistoria - ständigt kommer nya historiska böcker, poddar, tidskrifter och tv-serier. Men varför är vi så intresserade av historia idag och vad är det för historia vi får oss serverad?

Läs mer och lyssna på podden här