Leos Müller får 2022 års Heckscher-pris

Leos Müller, professor vid Historiska institutionen, har tillsammans med Klas Rönnbäck, Göteborgs universitet, tilldelats 2022 års Heckscher-pris för artikeln "Swedish East India trade in a value-added analysis, ca. 1730–1800".

Oljemålning föreställandes hamnbyggnader och flaggstänger, i förgrunden flaggor.
Handelsfaktorier i Kanton/Guangzhou, Kina, målning ca. 1820, okänd konstnär. Wikimedia Commons (Public Domain)

Heckscher-priset delas ut årligen av Scandinavian Economic History Review till den bästa artikeln som publicerats under föregående år. 2022 års pris går till Leos Müller, professor i historia, särskilt maritim historia, vid Stockholms universitet och Klas Rönnbäck, professor i ekonomisk historia på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. De har tillsammans författat artikeln Swedish East India trade in a value-added analysis, ca. 1730–1800 och får priset med följande motivering:

”Priset ges till ett framgångsrikt försök att kasta nytt ljus över en fråga som har uppmärksammats av såväl ekonomhistoriker som allmänheten, nämligen hur mycket den svenska ekonomin under 1700-talet verkligen tjänade på resor och kommersiell verksamhet genom Ostindiska kompaniet.

Genom att tillämpa en mervärdeanalys finner forskarna att företagets ansträngningar hade en icke försumbar inverkan på ekonomin och en betydande inverkan på utrikeshandeln och transportsektorerna, under en stor del av sjuttonhundratalet.”

Leos Müller
Leos Müller. Foto: Elin Heppling

Ostindiska kompaniet: en viktig del av svensk utrikeshandel

Leos Müller har forskat om ostindiska kompaniet i över två decennier och varit intresserad av vad kompaniet faktiskt betydde för svensk ekonomi.

– Jag har länge argumenterat för att kompaniet inte var något exotiskt företag, utan en viktig och väletablerad del av 1700-talets svenska utrikeshandel.

En av de nya fynden i forskningen är var och hur Ostindiska kompaniets största vinster gjordes: genom återexport.

– De stora vinsterna gjordes mellan Göteborg och slutmarknader, till exempel i England – inte på den långa resan mellan Kanton och Göteborg. Det är relativt välkänt hur vinsterna sedan investerades i Sverige, säger Leos Müller.

Efter många års forskning i ämnet är Leos Müller glad för att Heckscher-priset uppmärksammar den här artikeln.

– Det är ett erkännande att ämnet är viktigt och att forskningen som ligger bakom artikeln är bra, säger han. Det är ett fint pris, och en mycket bra tidskrift!

Här kan du läsa artikeln Swedish East India trade in a value-added analysis, ca. 1730–1800

Här kan du läsa mer om Leos Müllers forskning