Nu fortsätter historien om Sverige

Efter ett uppehåll fortsätter SVT:s serie Historien om Sverige på söndag den 14 januari. Seriens sjätte avsnitt kommer att handla om stormaktstiden 1560-1658. Historiska institutionens forskare, studenter och alumner har bidragit på olika sätt till alla perioder som avhandlas i serien.

Runt 300 experter har enligt SVT medverkat i arbetet med underlaget för serien. Av dessa är flera forskare vid Historiska institutionen, som bidragit med såväl research som intervjuer framför kameran.

Efter fem avsnitt som tillsammans täckte historia från stenålder till Vasatid har serien pausat över jul och nyår. På fredag den 14 januari sätter serien igång med ytterligare fem avsnitt som behandlar tiden från 1560 till våra dagar. Flera av Historiska institutionens historiker som är inriktade på tidigmodern och modern tid har bidragit till de kommande avsnitten, både med research, korrektur och intervjuer: Karin SennefeltMy HellsingJoakim ScherpYvonne Hirdman och Mattias Tydén.

Produktionen har även befolkats av studenter och alumner från Historiska institutionens utbildningar. Ellen Fredin Misgeld arbetade med programmet under sin praktik inom masterprogrammet i medeltidsstudier.

Ellen praktiserade på SVT:s Historiens om Sverige

Om "Historien om Sverige"

En ny historisk dramatiserad dokumentär om Sveriges historia från SVT.

Många forskare från flera lärosäten har bidragit i olika kapaciteter till produktionen. Från Historiska institutionen har följande anställda deltagit, såväl bakom som framför kameran (i alfabetisk ordning): Fredrik Charpentier LjungqvistBo ErikssonAnna GötlindMy HellsingYvonne HirdmanWilhelm LjungarThomas NeijmanMargaretha NordquistJoakim ScherpKarin Sennefelt, Mattias Tydén.

Till programmet på SVT Play.

Läs till exempel om historikerna Margaretha Nordquist, Fredrik Charpentier Ljungqvist, och Thomas Neijmanns medverkan här:

Många historiker berättar Sveriges historia