Ny kurs om demokratins historia

Den nya kvällskursen "Demokratins historia. Folkstyrets utveckling från antiken till nutid" ges för första gången hösten 2024 vid Historiska institutionen.

Kursen planeras av historikern Joakim Scherp, som delade med sig av sina tankar inför kursen.

Varför är det dags för denna kurs just nu?

— I en tid när demokratin hotas på allt fler platser och i allt flera avseenden tycker jag det är viktigt att öka förståelsen av vad detta styrelseskick är, och hur det vuxit fram. Och omvänt: vad har kännetecknat auktoritära styrelseskick. Sen är det också en spännande historia som inte så många känner till, konstigt nog.

Joakim Scherp
Joakim Scherp. Foto: Anders Ståhlberg/SU.

Varifrån kommer idén?

— Jag har själv forskat mycket om riksdagen under tidigmodern tid, men har med tiden också lärt mig mer om folkligt inflytande under andra tider och i andra länder. Så nu känner jag mig mogen att hålla en kurs med en så anspråksfull titel!

För vem är kursen extra relevant eller intressant?

— Alla som har det minsta intresse för politik och politisk historia, det rör sig om grunden för dagens politik.

Finns det några perspektiv som kommer vara extra fokuserade eller viktiga att inte glömma bort i ämnet?

— Ja — till exempel hur demokratin kommer att se ut i framtiden, i Sverige och internationellt. Historien ger många olika exempel på hur folkmakt kan utövas, och historien är inte slut än!

Vad är det mest utmanande med att sätta ihop kursen?

— Att välja kurslitteratur — det finns så mycket intressant.

Vad är det roligaste eller intressantaste med kursen?

— Jag ser fram emot diskussion av källtexter och artiklar med studenterna!

Om kursen

Kursen "Demokratins historia. Folkstyrets utveckling från antiken till nutid" ges höstterminen 2024 och går på 50%. Kursen är på grundnivå och läses på distans utan fysiska sammankomster. Kursen kan sökas under ansökningsperioden, mer information på denna länk:

Demokratins historia. Folkstyrets utveckling från antiken till nutid (HI1358)