Pengakrav, krigsfångar och utomäktenskapliga barn på 1700-talet – avhandlingen som blev ett spel

Går det att spela sig igenom en avhandling i historia? I nydisputerade Olof Blomqvists historiska spel kommer vi närmare de val och kval som en europeisk 1700-talsstad kunde ställas inför. Historiska institutionens kommunikatörer tog sig an uppdraget. Så här gick det.

– Där har du horkarlen*, säger Olof Blomqvist. I handen har jag en liten grön plastgubbe som jag blänger på så anklagande jag kan. Figuren, gjuten i en provocerande avslappnad ställning, har gått och gjort en ogift kvinna staden gravid – ett stort problem, eftersom det här är sjuttonhundratalet och en sådan situation kan innebära kostsamma konsekvenser för samhället där jag är kassör. När det är dags för mannen att ta sitt ansvar visar det sig dessutom att han är gift, den odågan.

Det här är bara några av de problem som måste lösas i spelet ”Jag Vill Stanna: ett spel om krigsfångenskap vid 1700-talets början”. Spelet bygger på Olof Blomqvist avhandling på samma tema.

– När jag såg att en kollega (Carl Mikael Carlsson, som disputerade vid Historiska institutionen 2016) gjort en musikal av sin avhandling, visste jag direkt att jag måste göra ett spel, säger Olof Blomqvist, som varit spelentusiast sedan barndomen. Detta är varken det första eller det sista historiska spel han skapar.

Problemlösning med osäker utgång

I ”Jag Vill Stanna” försätts spelarna i rollen som magistrat i en tänkt 1700-talsstad. Staden får av kronan, alltså staten, i uppdrag att inhysa ett antal krigsfångar från det Stora Nordiska Kriget. Spelarnas uppdrag är att balansera sin stads intressen mot kronans krav. Problemen hopar sig och kan lösas ett i taget. Vilket problem som blir löst och inte är upp till spelarna.

Olof Blomqvist, disputerad 2023 vid Historiska institutionen, Stockholms universitet.

"I ett spel placeras spelaren mitt i en process där varje drag kan ge olika följder – där utgången av historien är osäker."

– Vad spelet försöker bidra med är en ökad förståelse för historiska aktörer och deras handlingar. I traditionell historieskrivning kan det lätt framstå som att historien hela tiden rör sig i en särskild, självklar riktning. Men i ett spel placeras spelaren mitt i en process där varje drag kan ge olika följder – där utgången av historien är osäker.

Just i denna spelomgång visar det sig att utgången blir totalt haveri. Vi gör kronan så upprörd att den till slut slår ner hårt mot stadens ledning. Alla pengar försvinner, magistraten förlorar sin makt och staden sin autonomi. Ett totalt misslyckande – eller? Inte ur ett pedagogiskt perspektiv. Olof Blomqvist är rentav uppspelt.

– Det är fascinerande. Ni har gjort precis samma val som magistraten i den sachsiska staden Torgau. Det var precis det som hände där.

Kan man ens vinna det här spelet? Eller går det alltid så här?

– Jag har spelat med flera grupper, och alla har klarat sig – ni är de första som gjort så drastiska val att ni förlorat så stort, säger Olof Blomqvist.

En tveksam seger. Men en lärorik sådan.

”Jag Vill Stanna: ett spel om krigsfångenskap vid 1700-talets början” är ett brädspel för 3–6 spelare som tar cirka 30–45 minuter att genomföra. Nyfiken? Kontakta spelmakare och historiker Olof Blomqvist på olof.blomqvist@historia.su.se

Vill du veta hur det egentligen gick i de riktiga städerna som tog emot krigsfångar? Läs Olof Blomqvists avhandling här:

Avhandling: "I want to stay: Local community and prisoners of war at the dawn of the eighteenth century"

Läs mer om Olof Blomqvists forskning här

*Ordet "horkarl" används här i sin historiska kontextuella 1700-talsbetydelse: En man som bedriver hor, alltså har könsligt umgänge utanför äktenskapet.