Många sätt att stödja framtidens forskare — professor Beyza Björkman Nylén om Forskarskolan

Beyza Björkman Nylén är kursledare och en återkommande lärare inom forskarskolan. Hon hjälper doktorander att utveckla sitt akademiska skrivande och att förstå vikten av öppen vetenskap. I denna intervju delar hon sina insikter om sitt arbete och varför hon engagerar sig för att bidra till forskarskolans verksamhet.

Beyza Björkman Nylén
Professor Beyza Björkman Nylén. Foto: Privat.

Beyza Björkman Nylén är professor på Engelska institutionen och kursledare för två kurser. Den första kursen, "Academic Writing for International Publication”, handlar om hur man strukturerar och skapar en forskningsartikel och ges en gång varje läsår. Den andra kursen, ”Open Science for PhD-students” undervisar Beyza på tillsammans med tre kollegor från universitetsbiblioteket. Kursen ges våren 2024 för andra gången. Här svarar Beyza på frågor om vad forskarskolan har att erbjuda doktorander.

Varför vill du bidra till forskarskolan?

Jag är djupt intresserad av doktoranders utveckling från att lära sig om kunskap som andra har skapat till att bli självständiga kunskapsskapare. Det handlar om den psykologiska övergången till att bli en del av sin forskningsgemenskap och känna att man verkligen tillhör sitt forskningsfält. Jag älskar att vara en del av den resan och att stödja doktorander i att nå dit; att se hur de utvecklas från att skicka in ett första utkast till en vetenskaplig artikel till att få den publicerad i en vetenskaplig tidskrift. Det berikar även mitt eget arbete.

När jag själv var doktorand fanns inte de möjligheter som forskarskolan erbjuder och jag önskar att de hade funnits. Det är en fantastisk resurs med intressanta kurser och möjligheten att träffa andra doktorander från olika ämnen.

Vilka erfarenheter tar du med dig från forskarskolan?

Det är fantastiskt att få insikter i hur akademiskt skrivande kan variera så mycket mellan olika forskningsfält. Genom att möta doktorander från olika institutioner, som till exempel arkeologer och språkvetare, lär jag mig mer om deras forskningsfält och hur jag kan hjälpa dem bättre. Att få positiv återkoppling från doktoranderna, som exempelvis att deras vetenskapliga artikel har blivit publicerad, gör min dag!

Har du några tips eller råd till dem som funderar på att erbjuda en kurs inom forskarskolan?

Kursen bör vara relevant för flera forskningsfält inom humaniora och vara till nytta för många doktorander och då är det viktigt att kunna anpassa kursen till ett bredare intresse. Det skapar en gynnsam miljö där doktorander från olika ämnen kan lära av varandra och hitta likheter i olikheter. Det är fantastiskt att se! Genom att prata med varandra förstår de bättre sitt eget forskningsfält och varför man har gjort saker på ett visst sätt. Jag ser tydliga resultat av detta i kursvärderingarna, där doktorander berättar att de har lärt sig genom att se hur andra gör.