Fortes etableringsbidrag till tre SOFI-forskare

Tre forskare vid SOFI – Orsa Kekezi, Simon Hjalmarsson och Jan Helmdag – beviljas Fortes etableringsbidrag för kommande forskningsprogram.

Södra huset på Stockholms universitet
Foto: Stockholms universitet / Clément Morin

Forte har beviljat etableringsbidrag till tre nya forskningsprogram vid SOFI.

Orsa Kekezi tilldelas 3,5 miljoner kronor för projektet "Arbetskraftsrörlighet och regionala arbetsmarknader".

Simon Hjalmarssons program "Organiserade fritidsaktiviteter som arenor för social integration" beviljas 3 748 000 kronor.

Dessutom tar Jan Helmdag emot 3 510 000 kronor för sitt forskningsprogram "Dualiseringen av arbetslöshetsersättningen i Sverige och i andra länder: Hur utformningen av socialpolitiken kan upprätthålla eller minska inkomstskillnader".

Bidraget delas ut till forskare som är i början av sin karriär, och har som syfte att främja etablering och självständighet inom forskningen.

Läs mer om forskningsprojekten vid SOFI