Ny rapport: God svenska – vägen till arbete för utrikes födda?

Att snabbt lära sig svenska framhålls ofta som en nyckel för att utlandsfödda ska kunna ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Betydelsen av muntliga och skriftliga språkfärdigheter verkar dessutom ha ökat över tid, även i lågkvalificerade yrken.

Vuxna elever i ett klassrum räcker upp handen.
De flesta rekryterare tycker att goda svenskkunskaper är helt avgörande för jobbsökandes anställningsbarhet. Foto: Hans Christiansson/Mostphotos

Dan-Olof Rooth, professor i nationalekonomi vid  Institutet för social forskning (SOFI) har tillsammans med Stefan Eriksson vid Uppsala universitet, författat rapporten "God svenska – vägen till arbete för utrikes födda?" som presenteras av SNS.

I rapporten undersöker författarna vilka svenskkunskaper som krävs för att få ett jobb och hur väl de utlandsfödda lever upp till dessa krav. Studien bygger på en enkätundersökning med svar från drygt 800 rekryterare samt registerdata om utlandsföddas svenskkunskaper.

Författarna Dan-Olof Rooth och Stefan Eriksson har också publicerat en debattartikel i Svenska Dagbladet på samma tema. Läs debattartikeln här:

”Svag svenska hindrar många från att få jobb”

Läs hela rapporten hos SNS

God svenska – vägen till arbete för utrikes födda?