Sämre livschanser för barn i utsatta områden

Sveriges utsatta områden lider av en "permanent" utsatthet som påverkar barns livschanser negativt. Det visar en rapport som nyligen presenterades på SVT Forum av Susan Niknami, forskare vid SOFI.

Susan Niknami
Foto: SVT

I den nya SNS-rapporten "Bostadsområdets betydelse för brottslighet och barns möjligheter" kartläggs skillnader i levnadsvillkor mellan landets utsatta områden och andra bostadsområden.

Resultatet visar stora skillnader i socioekonomiska förutsättningar. Utsatta områden beskrivs lida av en "permanent" utsatthet, som varken förbättrats eller försämrats de senaste tio åren. Att växa upp i dessa områden kan även påverka barns livschanser negativt.

Rapporten är framtagen av SOFI-forskaren Susan Niknami tillsammans med Hans Grönqvist, professor i nationalekonomi vid Linnéuniversitetet, samt Torsten Santavirta, forskare i nationalekonomi vid Institutet för bostads- och urbanforskning vid Uppsala universitet.

Forskarna presenterar flera förslag för att förbättra barns livschanser och minska utsattheten: bland annat att förenkla för familjer att byta bostadsområde, satsningar på arbetsmarknad och skola, samt ökad närvaro av områdespoliser.

Den 19 juni medverkade Susan Niknami i SVT Forum, där hon presenterade rapporten tillsammans med Hans Grönqvist.

Se seminariet i SVT Forum

Läs Dagens Nyheters artikel om rapporten

Läs SNS-rapporten "Bostadsområdets betydelse för brottslighet och barns möjligheter"