SOFIs Johanna Rickne har beviljats ERC Consolidator Grant 2023

Fyra forskare verksamma vid Stockholms universitet får det prestigefyllda ERC Consolidator Grant för 2023. Johanna Rickne, professor i nationalekonomi vid Institutet för social forskning (SOFI), är en av dem och har beviljats anslag för projektet Research Program on Sexual Harassment Prevention (RE-SHAPE).

Bild av Johanna Rickne, professor i nationalekonomi vid Institutet för social forskning.
Johanna Rickne, professor i nationalekonomi vid Institutet för social forskning. Foto: Magnus Bergström/Wallenbergstiftelserna.

Sexuella trakasserier är ett allvarligt och utbrett problem på arbetsplatser, men lite är känt om hur man effektivt kan förhindra dessa trakasserier.

Detta projekt kommer att vidga den empiriska och teoretiska forskningen om förebyggande av sexuella trakasserier. Projektet kommer att utvärdera befintliga och nya förebyggande metoder genom att utföra fältexperiment, studera policyrelevanta bestämningsfaktorer för trakasserier och dokumentera de potentiella kostnaderna och fördelarna med förebyggande av trakasserier i organisationer. Projektet använder kvantitativa metoder i form av fältexperiment, enkätexperiment och statistisk analys av existerande datamaterial.

Det är jättekul att få det här anslaget. Det innebär att vi kan utöka forskningen inom den tvärvetenskapliga grupp som studerar jämställdhetsfrågor på SOFI under de kommande åren, säger Johanna Rickne.

RE-SHAPE är ett av flera projekt som pågår inom SOFIs tvärgetenskapliga grupp för studier av jämställdhetsfrågor. 2017 var Johanna Rickne med och grundade denna tvärvetenskapliga forskningsmiljö som syftar till att underlätta samhällsvetenskaplig forskning om frågor relaterade till kön. Fokusområdet inkluderar arbetsmarknad, hälsa, utbildning och familjerelationer och gruppens huvudsyfte är att samla forskare och praktiker för en tvärvetenskaplig dialog om kön i ekonomin.

Läs mer om ERC Consolidator Grant