Historielitteracitet genom rollspel

Seminarium

Datum: torsdag 16 maj 2024

Tid: 14.00 – 15.30

Plats: E237 (preliminärt) Södra huset

Historielitteracitet innebär en förståelse av historieämnet, en förståelse som rymmer både innehållsliga och språkliga aspekter. Seminariet behandlar rollspel som historiedidaktisk och språkutvecklande metod.

I Skolforskningsinstitutets nyutkomna historiedidaktiska forskningsöversikt lyfts såväl möjligheter som risker med rollspel. En risk som lyfts är att elevernas förståelse stannar ”inom spelet” och inte leder vidare till historisk förståelse ”utanför spelet”. Rollspel i historieundervisning kan ha olika utformning såsom gestaltningar, simuleringar eller historiska spel.

Under seminariet diskuteras olika syften som historiska rollspel kan, hur olika typer av rollspelsdesign kan främja olika syften, men framför allt hur lärare och elever genom samtal kan generalisera rollspelserfarenheter till en utvecklad historielitteracitet. Under seminariet presenteras också observationer från pågående studier av rollspel i historieämnet. Med utgångspunkt i begreppet narrativ kompetens diskuteras lärande i historieämnet.