Hur kan elevers historiska förståelse utvecklas i samspel med lärare?

Seminarium

Datum: torsdag 26 september 2024

Tid: 15.00 – 16.30

Plats: P302, Svante Arrhenius väg 20 A, och Zoom (länk publiceras nedan senare)

Joakim Wendell, historielärare och FD i historiedidaktik, presenterar centrala resultat från Skolforskningsinstitutets systematiska översikt om historisk förståelse, som gavs ut 2023.

Joakim Wendell
Joakim Wendell. Foto: Privat.

Hur kan elevers historiska förståelse utvecklas i samspel med lärare i konkreta undervisningssituationer? Utifrån den frågan går Joakim Wendell igenom Skolforskningsinstitutets översikt av relevant forskning, och presenterar hur olika metoder och förhållningssätt kan bidra till att utveckla elevers historiska förståelse.

Om seminariet
Detta seminarium ingår i en seminarieserie med fokus på ämnesdidaktisk forskning som rör ämnena geografi, historia, samhällskunskap och religionskunskap. Seminariet vänder sig till lärare på skolor samt till medarbetare på Institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholms universitet.

Kontakt
Seminariet arrangeras av avdelningen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik. Om du har frågor går det bra att kontakta Cecilia Lundholm på e-post: cecilia.lundholm@su.se

 

Delta via Zoom

När du deltar via Zoom, var vänlig att ange ditt för- och efternamn.

Zoom-länk publiceras här senare...

 

Delta på plats

Om du vill delta på plats mejla Cecilia Lundholm senast dagen innan. Hennes e-postadress är cecilia.lundholm@su.se