Processdrama och skönlitteratur i lärarutbildning och skola

Seminarium

Datum: tisdag 4 juni 2024

Tid: 15.00 – 16.30

Plats: P402, Svend Pedersenrummet, Svante Arrhenius väg 20 A, plan 4

Vid seminariet presenterar Anneli Einarsson, universitetslektor, Malmö universitet, ett forskningsprojekt där lärarstudenter får uppleva och pröva processdrama i arbete med skönlitteratur.

Anneli Einarsson.
Anneli Einarsson. Foto: Privat.

Under de senaste fyra åren har tre dramalärare i samarbete med svensklärare på Malmö universitet, Fakulteten för lärande och samhälle och Institutionen för kultur, språk, medier, utforskat hur processdrama kan användas i arbetet med skönlitteratur på lärarutbildningen i Malmö. Det innebär att vi leder processdrama med studenterna, och att de därefter själva får i uppgift att göra en tematisk lektionsplanering där processdrama ingår.

Kursen i svenska gör sedan ett avbrott för en VFU-kurs (verksamhetsförlagd utbildning) och under den förväntas studenterna att pröva delar av sin planering och att använda processdrama i arbetet med skönlitteratur.

Projektet har en fenomenografisk utgångspunkt och insamlat material bygger på fokusgruppintervjuer där Anneli Einarsson följt upp studenternas erfarenheter och reflektioner efter att själva ha prövat processdrama under sin VFU. I materialet ingår även en enkätundersökning där studenternas reflektioner i samband med undervisning i processdrama på universitetet har dokumenterats samt två observationer av lektioner där studenter undervisar och använder processdrama.