Storyline! Stora historien ur familjeperspektiv – att kvalificera narrativ kompetens genom rollspel
Seminarium
Datum: torsdag 2 maj 2024
Tid: 18.15 – 20.30
Plats: Online via Zoom (se länken nedan)
Detta seminarium tar upp historielärandet som process – en lärandebana över flera terminer. Vilka möjligheter och problem finns med denna undervisning?
Seminariet behandlar undervisning och lärande i historia som en process med progression som kan sträcka sig över många lektioner – en eller flera terminer.
Vilka möjligheter och problem finns med denna undervisning? Leder den till en mer kvalificerad narrativ kompetens – historisk bildning och historiemedvetande?
Under seminariet samtalar vi om de exempel som tas upp och och diskuterar hur de kan användas inom ett planerat antologiprojekt med bidrag från många klassrum: ”Berättelser och rollspel som pedagogiska verktyg. Metodik och teori för historiemedvetande”.
Lyssna på historiepodden
Lyssna gärna på "historielärarpodden" (Historielärarnas förening) där seminarieinnehållet diskuteras.
Rollspel i historia på högstadiet
Presentatörer
Ewa Einarsson, Åvikenskolan, Gnosjö, inleder med att berätta om sitt storylinearbete som har handlat om Svenska familjer under 1700-talet i åk 6.
Malin Lindahl, Björkhagens skola, Stockholms stad, berättar om sitt storylinearbete som har handlat om Familjer och migration från forntiden till 1800-talet åk 7-8.
Stefan Cohen, doktorand vid Stockholms universitet, presenterar sitt doktorandprojekt med arbetsnamnet: Rollspel som ämnesdidaktisk resurs - Att kvalificera narrativ kompetens genom rollspel.
Delta via Zoom
Senast uppdaterad: 24 april 2024
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik