Beviljade medel för att uppmärksamma forskning i sammanhanget ”mat och måltider”

Jenny Berglund har blivit beviljad medel från RJ för att ordna en religions-vetenskaplig session vid Stockholm Gastronomy Conference. Tillsammans med forskare från både SU och andra länder, kommer de att prata på temat ”Eat, drink and Pray – Study of religions perspectives on religion and meals”.

Jenny Berglund
Jenny Berglund. Foto: Privat.

Stockholm Gastronomy Conference är en konferens där mat och njutning står i fokus. Genom att samla forskare, beslutsfattare och näringslivssektorn för att diskutera centrala frågor inom det gastronomiska området, hoppas man bidra till en positiv samhällsutveckling som gynnar framtidens hållbara måltider.

Konferensen anordnas med anledning av att Stockholm är utsedd till Europas gastronomiska huvudstad i år, och äger rum den 23 - 25 november. Delar av konferensen kommer bland annat att hållas i Aula Magna på SU.

– Jag fick förfrågan av en kollega från Uppsala universitet om jag kunde tänka mig att ställa upp. Mat och måltider är ju en stor del av religion och religiösa traditioner, och det finns många intressanta vinklingar man skulle kunna göra runt ett sådant tema. Dessutom lät det lockande och annorlunda med en så tvärvetenskaplig tillställning – ett bra tillfälle att lära om andra områden och utöka mina kontakter, säger Jenny.

– För att finansiera deltagandet skrev jag ihop en ansökan, som Riksbankens Jubileumsfond svarade positivt på. Jag blev beviljad 130 000 kronor – och det har räckt till konferensavgifter och resor för alla deltagare i min session. Nu får vi chansen att visa att forskning inom humaniora är relevant även i ett större perspektiv.

Program och aktiviteter

Här kan du läsa mer och ta del av alla aktiviteter som ägt rum under året då Stockholm hållit i värdskapet som Europas gastronomiska huvudstad.

Programmet på konferensen 23 - 25 november
Stockholm European Capitol of Gastronomy 2023

Läs RJ:s motivering

Här kan du läsa motiveringen till att Riksbankens jubileumsfond (RJ) beviljade medel för deltagandet i konferensen.

”Mat och måltider är ett växande och angeläget forskningsperspektiv inom religionsvetenskapen. Mat och dryck är nödvändiga för människors överlevnad. Genom vissa typer av måltider, skapar mat och dryck mening för många människor. Att äta tillsammans är en viktig del av många religiösa traditioner och måltider, mat och dryck kan förstås som viktiga materiella dimensioner av religion. Vad människor äter och inte, samt när de äter definierar ofta religiös tillhörighet och bidrar därmed till religiös identitetskonstruktion.”