Camilla Bardel tillbringar ett halvår i Italien på sin sabbatstermin

Den 23 januari åkte Camilla Bardel till Italien för att tillbringa sin sabbatstermin i Italien vid University of Modena and Reggio Emilia, i nordöstra delen av landet. Där hoppas hon få tid att skriva klart sina böcker och utveckla sina italienska kontakter vid flera universitet.

Camilla Bardel
Camilla Bardel. Foto: Rickard Kilström.

Hur kommer det sig att du valt att åka just till Italien?

– Jag har tidigare verkat som professor i italienska och har sedan mycket länge ett starkt intresse för det italienska språket och för dess utveckling som andra- och tredjespråk, berättar Camilla Bardel. I Italien finns flera språkdidaktiska forskningsmiljöer som blir givande för mig att vara en del av under perioden.

Vad har du planerat att göra när du är där?

– Jag kommer att tillsammans med olika kollegor arbeta med två böcker, en om italienskan i Sverige och en om italienska som andra- eller främmandespråk i världen.

– Italienska är ett språk som studeras i stor utsträckning av vuxna i Sverige och världen och dessutom ett av de så kallade moderna språken i svensk skola. Det talas dessutom som arvsspråk eller etniskt språk i stora delar av världen utanför Italien, även i Sverige.

Vad hoppas du få ut av din sabbatstermin?

– Förutom att jag hoppas bli klar med de två böckerna, vill jag återuppta gamla kontakter och även knyta några nya vid ett par olika universitet. Där ska jag presentera bokprojekten och samtidigt diskutera nya möjliga samarbeten om studier av andra språk än engelska i Europa.

– Jag vill passa på att ge ett stort tack till Stockholms universitet och Institutionen för ämnesdidaktik, som gjort den här sabbatsterminen möjlig för mig.

Om SU:s sabbatsterminer

Stockholms universitet utlyser varje år sabbatsterminer som tillsvidareförordnade lärare, lektorer och professorer kan ansöka om. Det finns också möjlighet att ansöka om medel från andra verksamheter, som till exempel Riksbankens jubileumsfond och Wallenbergsstiftelsen.

Syftet med sabbatsterminerna är att forskare ska kunna förlägga sin forskning vid ett utländskt universitet, för att kunna fördjupa sig i sitt arbete och skapa bättre internationella kontakter.