Christina Hedman och Maria Olson är representanter för demokratistärkande insatser i skolväsendet

Institutionen för ämnesdidaktik har två representanter i samrådet för demokratistärkande insatser i skolväsendet och folkbildningen. Syftet med samrådet är att ge synpunkter, komma med förslag och kvalitetssäkra att de demokratistärkande insatser hålls vid liv.

Christina Hedman och Maria Olson.
Christina Hedman och Maria Olson. Foto: Privat.

Områdesnämnden för humanvetenskap beslutade i början av maj att utse Christina Hedman och Henning Årman (BUV) som representanter till Forum för levande historias och Skolverkets samråd om demokratistärkande insatser i skolväsendet och folkbildningen. Maria Olson är representant i rådet sedan tidigare.

Samrådets uppdrag är att tillsammans med forskare utveckla ett verktyg för systematiskt arbete med demokratistärkande insatser i skolväsendet, folkbildningen och inom andra delar av utbildningen för vuxna. Syftet med insatserna är att motverka antisemitism och andra former av rasism och diskriminering.