Efter sommaren öppnar vi vår studentexpedition!

Den 21 augusti slår vi upp dörrarna för IÄD:s studentexpedition. Den blir ett viktigt ansikte utåt för oss och en central mötesplats där studenterna kan få hjälp med en del frågor direkt på plats. Vi hoppas att det ska underlätta både för oss och våra studenter.

Glada studenter utomhus.
Foto: Jens-Olof Lasthein

– Vi påbörjade planerna redan i höstas, berättar studievägledare Tomas Brännmark som är en av initiativtagarna. Då tillsattes en expeditionsgrupp som skulle utreda förutsättningarna och ta fram ett förslag på hur en studentexpedition skulle kunna utformas. Gruppen formade vi av både studievägledare och utbildningsadministratörer, och utifrån våra kontakter med studenter. Vi ville säkerställa att alla studenters behov skulle finnas representerade i gruppen.

Många idéer att bearbeta

– Tillsammans diskuterade vi alla möjliga olika behov och önskemål som en studentexpedition skulle behöva fylla. Vi kontaktade studenter och pratade med studentrådet, skickade ut enkäter och hade workshops för att bearbeta allt material vi samlat in. Vi kollade också upp olika alternativ på lokaler, möbler att inreda med, och vilka kommunikationskanaler vi skulle använda får att nå våra studenter.

– Efter att ha stött och blött, bearbetat vårt material i flera omgångar och gjort riskanalyser – är vi nu inne på den slutliga versionen av vårt förslag.

– Planen är att vi ska öppna studentexpeditionen den 21 augusti, en vecka innan terminsstart. Lokalen vi tänkte använda ligger på plan 4, i Arrhenius hus E, precis innanför dörren vid korridoren där alla undervisningsrum är. Det utrymme som tidigare använts till förvaring och utlämning av tentamen. Förhoppningen är att allt ska vara möblerat och klart när vi öppnar.

Provperiod på 1 år

– Inledningsvis kommer vi att ha en provperiod på ett år, fortsätter Tomas. Under den tiden får vi utvärdera hur det går och hantera eventuella angelägenheter på ett flexibelt sätt. Vi börjar med att ha öppet 1,5 timme om dagen fyra dagar i veckan. Vi kommer att ha ett ambulerande schema och bemanna upp med två personer åt gången, en studievägledare och en utbildningsadministratör.

– Det ska bli jättespännande att dra igång efter semestern och se vad studenterna tycker. Vi är en stor institution, med jättemånga studenter. Ibland är vi svåra att få tag på och det kan bli mycket onödigt mejlande innan en student hamnar rätt. Det vill vi ändra på. Vi hoppas att studentexpeditionen ska bidra till att ge en positiv bild av IÄD. Vi finns här för dig! Och vi vill hjälpa till!

Foto: Niklas Björling

IÄD:s studentexpedition

Var? Plan 4 i Arrhenius hus E.

När? Öppen måndag - torsdag kl 12.30 - 14.00.

Vår nya studentexpedition premiäröppnar
måndagen den 21 augusti. Välkommen då!