Efterlängtat lärarinternat!

Den 17-18 april var alla lärare inbjudna till Vår Gård i Saltsjöbaden för att diskutera hur undervisningen kan utvecklas på institutionen. De hade två givande dagar tillsammans, och det var ett bra tillfälle att bättre lära känna varandra och få utbyta perspektiv.

Det senaste halvåret har det kommit in en hel del önskemål och synpunkter från lärare om hur undervisningen kan utvecklas på IÄD. Huvudsyftet med lärarinternatet var därför att fördjupa sig i dessa frågor, utbyta idéer och tankar för att hitta nya kreativa vägar framåt. Mellan avdelningarna finns också många gemensamma intressen, som man ville försöka hitta nya samarbeten kring.

Dagarna inleddes med en gemensam föreläsning av Iann Lundegård och Lotta Billing som handlade om ”parallellprocessen” i lärarutbildningen – och olika sätt att förhålla sig till detta begrepp. Därefter fortsatte arbetet i mindre grupper, där var och en fick välja vilket diskussionsämne man ville delta i.

Ämnena för de olika grupperna var:

• Akademisk litteracitet
  • Lärande för hållbar utveckling
  • Digitalisering – både från ett lärar- och studentperspektiv
  • Estetiska lärprocesser
  • AI – möjligheter och utmaningar
  • VFU och Samverkan
  • Examinationsformer – muntliga och skriftliga
  • Teorins praktik och praktikens teori

Diskussionerna i de olika grupperna handlade delvis om hur man arbetar med parallellprocessen i undervisning relaterat till respektive område. Var och en fick tillfälle att dela med sig av sina erfarenheter, och exemplifiera hur de hanterar begreppet med sina studenter.

Ambitionen med lärarinternatet var att komma igång och ge alla möjlighet att tänka långa tankar tillsammans. De påbörjade diskussionerna kommer nu att fortsätta utvecklas på kommande lärarmöten.

Samtliga foton är tagna av Lars Forsberg.