Forskarmöten för vetenskapsintresserade ungdomar

I början av augusti ägde det årliga evenemanget Forskarmöten rum på Norrbyskär utanför Umeå. Det är en sommarskola där vetenskapsintresserade ungdomar får träffa likasinnade och en möjlighet att diskutera och ställa frågor till framstående forskare.

Anna Danielsson
Anna Danielsson. Foto: Privat

Sommarskolan Forskarmöten drivs inom ramen för Sveriges unga akademi, och den här gången var Anna Danielsson, professor vid Institutionen för ämnesdidaktik projektledare för arrangemanget.

– Vi hade ett späckat program under de tre dagarna, med vetenskapliga presentationer både från lärarna och från inbjudna forskare från Umeå universitet, säger Anna Danielsson. Här försöker vi få till en bred representation av ämnen, i år med allt från malariaforskning till idéhistoria.

– Förutom de vetenskapliga presentationerna är ett uppskattat inslag också samtalen i mindre grupper där ungdomarna ges möjlighet att diskutera forskning med de forskarna som fungerar som lärare på sommarskolan. Sen ingår det ju så klart sociala aktiviteter också, som filmvisning och bastubad.

Läs intervjun med Anna i Västerbottenkuriren

Forskarmöten för första gången i Norrland - Sveriges Unga Akademi