Karim Hamza – befordrad till professor

I oktober blev Karim Hamza befordrad till professor i naturvetenskapsämnenas didaktik. Grattis Karim – och stort lycka till i ditt fortsatta arbete!

Karim Hamza
Karim Hamza. Foto: privat.

Karim Hamzas forskning handlar om att utveckla empiriskt grundade didaktiska modeller och andra verktyg, som lärare i naturvetenskap kan använda sig av i sitt dagliga arbete. Men han intresserar sig också för frågor om hur praktiknära forskning kan genomföras i samverkan mellan verksamma lärare och didaktikforskare. Han har även ett övergripande intresse för relationen mellan didaktik och ämnesdidaktik och lärarprofessionens kunskapsbas.

– Just nu håller jag tillsammans med kollegor från Göteborg, Uppsala och Luleå samt förskollärare från tre kommuner på att avsluta bokprojektet Undervisning i förskolan: Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman (Studentlitteratur)

– Som professor hoppas jag kunna bidra till att institutionens forskning och forskarutbildning står fortsatt stark såväl internationellt som på SU. Jag hoppas särskilt kunna medverka till att ytterligare utveckla den undervisningsutvecklande forskningen på institutionen. Men det är också viktigt för mig att bidra till institutionens centrala uppdrag inom lärarutbildningen.