Maria Lans – ny biträdande administrativ chef

Maria Lans kliver nu in i sin något nya roll som biträdande administrativ chef vid Institutionen för ämnesdidaktik. Här kan du läsa om hennes uppdrag.

Maria Lans
Maria Lans. Foto: Privat

Sedan mitten av augusti är Maria Lans tillbaka från sin föräldraledighet, innan dess arbetade hon som administrativ chef vid Institutionen för språkdidaktik (ISD).

Maria Lans kommer som biträdande administrativ chef vid Institutionen för ämnesdidaktik (IÄD) att ha personalansvar för utbildningsadministrationen, som omfattar studievägledare, utbildningsadministratörer, lokalbokningen, VFU och administrativ studierektor.

– Det märks att det har hänt mycket sedan sammanslagningen, säger Maria. Även om jag haft rollen som administrativ chef på ISD tidigare, så är det mycket nytt för mig och många nya människor att lära känna. Den främsta skillnaden från tidigare är att min roll nu blir mer avgränsad till utbildningsfrågor, och att jag delar ansvaret för hela avdelningen tillsammans med administrativ chef Christine Uhrlander.

– Nu inledningsvis blir det viktigt för mig att lära känna alla, och hitta former för att alla ska lära känna mig. Jag måste också ge mig tid att känna av hur jag i min roll kan stötta verksamheten på bästa sätt. Allt är mycket större nu, än vad jag var van vid från ISD – och det är viktigt att jag fokuserar på det som mina medarbetare behöver av mig.

– Ett stort jobb har redan gjorts med att införa nya rutiner och arbetssätt, men allt har inte satt sig ännu – och nu blir det min uppgift att fortsätta driva detta arbete framåt. Jag hoppas att mina erfarenheter från tidigare roller jag haft, ska vara en hjälp i detta arbete. Och att jag ska kunna ha bra dialoger med mina medarbetare för att hitta lösningar som fungerar för alla.