Nu tydliggör vi forskarkollegiets uppdrag

Som vi informerat om tidigare har IÄD fått en ny arbetsgrupp för forskarkollegiet. Maria Olson har tagit över ordförandeskapet efter Christina Hedman, och övriga personer i arbetsgruppen är Jenny Rosén och Carl-Johan Rundgren.

Jenny Rosén, Carl-Johan Rundgren och Maria Olson.
Från vänster: Jenny Rosén, Carl-Johan Rundgren och Maria Olson. Foto: Privat.

Uppdraget som forskarkollegiet har är bland annat att anordna och bjuda in till seminarier, workshops och föreläsningar som berör olika utmanande och relevanta perspektiv inom ämnesdidaktisk forskning och utbildning på institutionsgemensam nivå. Föreläsarna ska vara välrenommerade och profilerade personer som gjort avtryck med sitt ämnesdidaktiska arbete.

Initiativet till forskarkollegiet och dess uppdrag kommer från ledningsgruppen. Ambitionen med initiativet är att uppmuntra skapandet av en kollegialt styrd institutionsgemensam plattform, där kollegiet självt avgör innehåll, form och syfte med plattformen.

Mer än bara ett vanligt seminarium

– Det vi vill åstadkomma med forskarkollegiet är att skapa en mötesplats där alla på institutionen kan träffas och diskutera relevanta ämnesdidaktiska frågor, förklarar Maria Olson. Där vi tillsammans kan hitta nya frågor, tematiker och former för samarbete både inom och mellan våra ämnesdidaktiska områden, och tillsammans integrera vårt arbete bättre.

– Träffarna ska vara mer än bara ett vanligt seminarium om ett intressant ämne. Vi vill hitta föreläsare som kan inspirera oss, få oss att se på saker på andra sätt och som kan hjälpa oss att bygga broar mellan varandras ämnesområden. Utifrån ett teoretiskt och metodologiskt perspektiv, kan det till exempel handla om att utvidga förståelsen av vad ”poängen” med ämnesdidaktisk forskning är. Och hur bland annat kritiska och mer utvecklingsnära ansatser kan integreras och korsbefrukta varandra inom, såväl som utanför, det egna ämnesområdets traditioner. Vi har mycket att vinna på att utöka våra samarbeten och lära av varandras erfarenheter, och här blir volymen – att vi är många – en möjlighet.

Lyhörda för önskemål

– En viktig del av forskarkollegiets uppdrag är också att vara lyhörda för vilket innehåll medarbetare vill ha på forskarkollegiets träffar. Vilka föreläsare ska vi bjuda in? Inom vilka områden kan det vara fruktbart att diskutera samarbeten? I vilken riktning vill vi utveckla vår forsknings- och utvecklingsverksamhet? Och vilken typ av institution vill vi vara i framtiden? – Att skapa en visionär blick, tillsammans med bra arbetsformer för att nå dit, är något som kräver allas inspel, önskemål och idéer. Detta ska vi jobba vidare med till hösten.

– Men för att inte tappa styrfart, har vi redan nu bokat in två forskarkollegier till hösten. Det gemensamma temat för dem är ”Perspektiv på ämnesdidaktik”. Inbjuden föreläsare till det första tillfället är Sigmund Ongstad. Det andra tillfället är ännu inte fastlagt.

Inplanerat hittills

Alla intresserade är välkomna att delta i forskarkollegierna vi bjuder in till. De är inte nödvändigtvis bara forskare och lärare vi riktar oss till. Varmt välkomna alla!

27 september: Forskarkollegium – perspektiv på ämnesdidaktik

29 november: Forskarkollegium – perspektiv på ämnesdidaktik

Hör gärna av dig till oss om du har önskemål och synpunkter.

Maria Olson, Jenny Rosén och Carl-Johan Rundgren