Ny bok! Om att forma en kreativ och intellektuellt utmanande skrivgemenskap
Den 9 januari släpptes boken Skrivbaserad undervisning, där Per Blomqvist visar hur skrivande kan stärka elevers kritiska tänkande, läsförståelse och ämneskunskaper. Med konkreta exempel och modeller får lärare verktyg för att skapa en kreativ och utmanande skrivgemenskap i klassrummet.
Per Blomqvist och hans senaste bok om skrivbaserad undervisning.
Boken Skrivbaserad undervisning – att forma en kreativ och intellektuellt utmanande skrivgemenskap ger lärare praktisk vägledning för hur skrivande kan användas för att främja elevers tänkande och lärande, oavsett ämne. Den visar hur elever genom skrivande och kollaborativt arbete kan utforska olika frågor, ämnen och texter samt stärka sin förmåga att tänka kritiskt och se nya perspektiv. Den hjälper dem också att utveckla ett mer vetenskapligt förhållningssätt till sina studier och sitt ämnesspecifika skrivande.
Genom konkreta undervisningsexempel beskriver författaren Per Blomqvist hur en skrivbaserad undervisning kan få eleverna att läsa och förstå allt ifrån debattartiklar och filosofiska och historiska essäer till vetenskapliga studier och poesi. Den visar hur elever kan tränas i att både bekräfta och ifrågasätta olika påståenden för att lära sig att nyansera och problematisera resonemang. Samtidigt får de verktyg för att på djupet bearbeta sina texter. Boken innehåller även didaktiska modeller för att planera, genomföra och utvärdera skrivbaserad undervisning, där elever successivt utvecklar både sina ämneskunskaper och sitt ämnesspecifika skrivande.
Boken vänder sig till både blivande och verksamma lärare på högstadiet och gymnasiet, liksom till alla lärare som har skrivande, tänkande och läsande som centrala delar av sin undervisning.